بقیه ی قضیه ی زمین خریدن


خب من اون روز خیلی جزئیات رو ننوشتم، چون هم حوصله ی شما سر می رفت، هم خودم یه سری چیزاش دیگه به خاطر مرور زمان یادم رفته بود.

ولی خب الان چیزایی که یادم مونده برای خونه خریدن رو بقیه شو بهتون میگم که یه کمی به اطلاعاتتون اضافه بشه و اگه خواستین بیاین آلمان خونه بخرین، بدونین چطوریه.

چون الان که شروع کرده ام، دقیقا نمی دونم چیا رو قراره بنویسم () احتمالا نوشته ام تکه تکه و پراکنده باشه.

قبل از اینکه بخواین قرارداد رو امضا کنین، دفتر ثبت، براتون یه پیش قرارداد با ایمیل می فرسته تا بخونین. یعنی همون چیزی که قراره امضا کنین رو مثلا یه هفته قبل ترش بهتون میدن که شما اگر نکته ای چیزی دارین که می خواین اضافه بشه یا گفته بشه، بگین. این قرارداد رو برای همه ی طرفین می فرستن.

مثلا ما اونو خوندیم و توش به جای 225 متر زمینی که قبلا نوشته بود، نوشته بود 223 متر زمین. منم زنگ زدم و به اون خانم بنگاهی گفتم که لطفا اینو درست کنین.

البته؛ با توجه به اینکه زمین الان به صورت یه تکه است و باید افراز بشه، ظاهرا این عدد فعلا فرضی هست و دقیقش بعدا اندازه گیری میشه.

حالا فعلا بقیه ی چیزا رو توضیح بدم، به این متراژ زمین برمی گردم.

داشتم در مورد دفتر ثبت اسناد میگفتم.

بعد از خوندن اون پیش قرارداد و اصلاح اون قسمت هایی که می خواستیم، قرار شد بریم دفتر ثبت و قرارداد رو امضا کنیم.

اونجا اون خانمی که اومد، قرارداد رو از ب بسم الله تااااا نون پایان، بلند برای همه می خوند. یعنی اول کارت شناسایی هامونو چک کرد که درست باشه. بعد قرارداد رو برامون خوند که بدونیم چیو امضا می کنیم.

واقعا هم از ب بسم الله خوند تا نون پایان ها. یعنی مثلا این جوری می خوند: قرارداد خرید زمین به آدرس فلان. این قرارداد بین دختر معمولی متولد فلان و فلانی متولد فلان به عنوان خریدار و فلانی به تاریخ تولد فلان منعقد می گردد... .

هر جا هم که به نظرش خیلی قرارداد اصطلاح حقوقی داشت، برامون توضیح میداد. آخه یه سری جاها مثلا گفته بود فلان چیز طبق بند فلان، تبصره ی فلان عمل می شود.

آخرش هم باز گفت اگر سوالی دارین بگین و به سوالامون جواب داد و در نهایت همه امضا کردن.

ولی از اونجایی که یکی از طرفین نبود، به ما گفت که باید یه بار دیگه هم برای یه کار دیگه اش بیاین اینجا که گفتیم باشه دیگه؛ چاره ای نیست.

کلا هم خونه یا زمین خریدن خیلی مراحل مختلفی داره. همین که میری تو دفتر ثبت اسناد به نام می زنی، همه چی تموم نمیشه. هنوز باید درخواست بدی که از نظر شهرداری هم این زمین مال تو بشه. برای این کار لازمه که طرف بره همه ی چیزای زمینشو صاف کنه. یعنی اگر مثلا خود صاحب فعلی زمین، هنوز وام داره از بانکش بابت این زمین، باید اینا یه جوری صاف بشن تا بشه زمین به نام ما بشه. و این پروسه چند ماه طول می کشه.

اما از اونجایی که قرارداد زمین و خونه (برخلاف سایر قراردادهای توی آلمان) قابلیت برگشت نداره و شما نمی تونین فردای قرارداد بگین پشیمون شده این، عملا بعد از همین به نام زدن توی دفتر ثبت، می تونین خیالتونو راحت کنین که این زمین به شما داده میشه.

کلا هم مراحلش این طوریه معمولا که شما از بانک اکی می گیرین، بانک یه چیزی رو که بهش میگن Grundschuldbestellung (گروند شولد بِشتِلونگ) رو به شما میده، شما اونو روز به نام زدن با خودتون می برین و همون روز کار تموم میشه.

ولی مثلا واسه ی ما، بانک سخت گیر بود و می گفت باید اول زمین به نامتون بخوره تا من بهتون وام بدم. از اون طرف دفتر ثبت اسناد می گفت این گروند شولد بشتلونگ رو بده تا ما بهت یه نوبت بدیم که بیای به نام بزنی! خلاصه، بعد از کلی تلفن بازی، دفتر ثبت قبول کرد و ما رفتیم و به نام زدیم. بعد مدرکش رو برای بانک فرستادیم. بانک اون گروند شولد بشتلونگ رو بهمون داد و ما دوباره رفتیم دفتر ثبت اسناد و یه چیز دیگه رو امضا کردیم.

دفعه ی دوم هم مجددا خانمه تمام مدرکی که قرار بود امضا کنیم رو از ب بسم الله تا نون پایان خوند و در نهایت ما امضا کردیم.

اگر توی آلمان قصد زمین یا خونه خریدن دارین، من به شدت توصیه می کنم به دقت قرارداد رو بخونین. چون اون خوندن خانمه به درد شما نمی خوره. اون کارش همینه و این قرارداد براش تمپلته و عین یه ماشینی که داره می خونه، همه چی رو خیلی سریع می خونه، طوری که اصلا شما یه جاهایی جا می مونین که اصلا کجا رو داره می خونه. یعنی؛ یه لحظه حواستون پرت بشه، اون سه خط رد شده. نباید اونجا به معنی کلمه ها فکر کنین و اینکه الان اینی که خوند معنیش چی بود. باید خودتون از قبل خونده باشین و دقیق بدونین که چی منظورش چیه و سوالای شما چیه.

دیگه اینکه، مثلا توی قرارداد ما (که خانمه گفت تمپلته و همه همین جوریه) نوشته بود که این طوری نیست که بانک پول رو بده به ما و ما بدیم به صاحب فعلی زمین؛ بلکه، بانک مستقیم پول رو می ریزه برای صاحب زمین تا خیال فروشنده راحت باشه.

--

در مورد پرداخت هزینه ها، همون طور که گفتم تمام این کارهای اداری زمان بر هستن. مثلا برای پرداخت هزینه ی بنگاهی و دفتر ثبت اسناد، هنوز هیچ صورت حسابی دریافت نکرده ایم.

--

هزینه ی زمین رو هم قرار نیست بانک فرداش بریزه. وقتی کارهای اداریش انجام شد، بانک یه نامه می زنه به ما که ما می خوایم پول فلان شخص رو بریزیم. این برای اینه که ما حواسمون باشه که از کدوم ماه قراره ما وام دادن رو شروع کنیم.

--

اما برای پرداخت مالیات، خیلی سریع نامه اش میاد. ماشاءالله دولت در این زمینه خیلی سریع عمل می کنه و واسه پول گرفتن، سریع نامه اش براتون میاد .

توی هر نامه ای هم می نویسه که تا کی مهلت پرداخت دارین. مهلت پرداخت مالیات معمولا 4 هفته هست.

--

علاوه بر نامه هایی که شما منتظرشین، یه سری نامه ی دیگه هم براتون میاد که باید پرداخت کنین (که خودتونم نمی فهمین دقیقا بابت چی الان دارین پول میدین ) ولی مثلا برای ما یه نامه هم اومد که باید 25 یورو بدین واسه ی تاییدیه ی نمی دونم چی چی.

خلاصه، از این صورت حساب های غیرمنتظره میاد براتون و باید انتظارشم داشته باشین.

--

بانکی که ازش وام می گیرین، طبیعتا یه حسابی برای شما توی بانک خودش باز می کنه.

برای ما بانک نوشته بود که اون مبلغی که شما به عنوان سرمایه ی شخصی ادعا کرده این که دارین، باید قبل از پرداخت اولین هزینه توسط بانک، توی حساب باشه.

تو آلمان برای اینکه شما بخواین خونه بخرین، علاوه بر خونه، یه سری هزینه های جانبی هست که معمولا بین 10 تا 12 درصد قیمت خونه است. همیشه بانک ها انتظار دارن که شما این مبلغ رو توی حسابتون داشته باشین و اونا خود خونه رو فقط وامش رو بدن. یعنی مثلا اگر خونه ای که می خرین، 700 هزار یورو باشه، از شما انتظار میره که حدود 84 هزار تا توی حسابتون باشه.

و این مبلغ رو بانک انتظار داره که شما بهش اولا نشون بدین جزو مدارکی که موقع  درخواستتون ارائه میدین و دوما واقعا بریزین به حسابی که توی اون بانک باز کرده این (یعنی این طوری نباشه که شما از کسی قرض کرده باشین و مدرک سازی کرده باشین و بعدم اون پول رو واقعا نداشته باشین).

اما شما اجازه دارین از این مبلغ همون هزینه های جانبی رو پرداخت کنین. یعن شما اول مثلا اون 84 هزار تا رو میریزین به حساب اون بانک. بعد از همون جا اون 6.5 درصد مالیات خونه رو انتقال وجه میدین. مشکلی نداره. بانک انتظار نداره که اون پول تا ابد تو حساب شما بمونه.

--

و اما اون قضیه ی مساحت زمین که گفتم.

اینو قبلا بهتون گفته بودم، ولی حالا باز دوباره میگم؛ شاید کسی یادش رفته باشه.

تو آلمان توی هر زمینی مشخصه که چه مدل خونه ای می تونه ساخته بشه و چند متر و دقیقا کجای زمین میشه خونه ساخته بشه. یعنی مثلا میگن کل زمین 400 متره، از این مقدار، شما حداکثر حق دارین توی یه مستطیل 10*12 خونه تون رو بنا کنین و جای اون مستطیل هم کاملا مشخصه. این طوری نیست که شما تعیین کنین که کجای زمینتون رو می خواین برای ساختن استفاده کنین.

علاوه بر این، اینکه آیا باید یه خونه ی تکی باشه یا از این خونه های قرینه ای (همینی که ما می سازیم) یا چیز دیگه هم مشخصه. حداکثر ارتفاع مجاز خونه هم مشخصه. حتی جهت شیب شیروونیتون هم ذکر میشه توی مجوزها. یعنی مثلا توی مجوز ساخت زمین نوشته "شبیه به همسایه ها" یعنی اگر تمام خونه های اون خیابون شیبشون در جهت شرقی-غربیه، شمام باید شیب شیروونیتون در جهت شرقی- غربی باشه ولی خب برای بعضی ها هم میگن جهت شیروونیت می تونه به دلخواه باشه.

حالا این زمینی که ما خریده ایم، الان توش یه خونه ی تکی هست. اما الان قراره اون خونه تخریب بشه و به جاش دو تا خونه ی قرینه ای ساخته بشه.

زمینمون هم چون کجه (کلا خیابون کجه)، یه چیزی تو مایه های ذوزنقه است (ولی فکر کنم از ذوزنقه هم بیشتر ضلع داشت!) و اینکه از کجا تا کجاش باید مال ما باشه و از کجا تا کجاش مال همسایه، هنوز مشخص نیست و حدودش فقط مشخصه.

ظاهرا باید یه اندازه گیری ای هنوز انجام بشه توسط یه شرکتی تا بهمون بگن که بالاخره دقیقا از کجا تا کجا مال ماست و زمین چطور باید افراز بشه.

حالا اون اول اون خانم بنگاهی به من گفت که اون کار زمانی انجام میشه که همسایه براتون پیدا بشه (چون نصف پولشو همسایه باید بده) ولی من دیروز زنگ زدم به شرکت سازنده؛ گفت نه، لازم نیست منتظر وایستین. کارتون که تموم شد، اونم انجام میشه.

حالا منظورش از اینکه کارتون تموم شد چی بود؟

اون اول، برای زمین یه پلن فرضی ای شرکت سازنده داره و میگه من همچین خونه ای رو با این مشخصات، با این قیمت و با این مواد و مصالح می سازم. اما داخل خونه رو معمولا میشه دیوارهاشو جا به جا کرد و پنجره هاشو کم و زیاد کرد و ... .

قرار شد بعد از اینکه قراردادها امضا شد، ما با معمارشون قرار بذاریم و پلن دقیق رو مشخص کنیم که اون رو بدیم برای درخواست مجوز ساخت.

ما هم بعد از دو بار دیدار حضوری و کلی ایمیل بازی، بالاخره موفق شدیم پلنمون رو با معمار نهایی کنیم.

اما خب فقط دیوارها رو جا به جا کردن مجانیه. برای سایر چیزها باید پول اضافه داد دیگه. مثلا پنجره ها رو ما گفتیم قدی کنن توی یه سری جاها که خب اینا هزینه هاش جداست. ولی فعلا خود طراحیه هزینه ی اضافه ای نداره. یعنی این قرارهایی که با معمار میذارین، جزو قراردادتون با شرکت سازنده است و لازم نیست به معماره پول جدا بدین.

--

بقیه شو باز یه بار دیگه میام می نویسم، زیاد میشه درستون اگه همه شو بنویسم .


نظرات 5 + ارسال نظر
مهسا یکشنبه 6 شهریور 1401 ساعت 02:21

ممنون عزیزم، امیدوارم شما هم کاراتون به خوبی و خوشی پیش بره و بتونین به زودی تو خونه خودتون زندگی کنین. ما اطلاعاتمون خیلی زیاد نیست، چون ارتباطات اجتماعی مون خیلی کمه. من هم همیشه از مطالبت استفاده کردم و هیچ وقت چیزی نبوده بخوام تو کامنت اضافه کنم. فقط میتونم بگم کار خوبی میکنین که با شرکت خونه میسازین، چون پیدا کردن خدمات ساختمانی مورد اعتماد خیلی سخته. ما قدیمی بودن و وام سنگین رو فدای مساحت و مکان خونه کردیم، و برای بازسازی بدون تجربه با بودجه کم و بدون کمک شرکت مشکلات زیادی داشتیم و داریم. ولی خوب آدم هر چیزی به دست میاره بهایی براش میده، به قول معروف نمیشه هم خدا رو داشت هم خرما، البته وقتی آدم پولش از پارو بالا بره میشه امیدوارم تصمیم ما هم درست بوده باشه.

خواهش می کنم عزیزم.
امیدوارم که خونه تونو به خوبی و خوشی بازسازی کرده باشین و از زندگیتون توش لذت ببرین .

مهسا جمعه 4 شهریور 1401 ساعت 11:46

سلام، من اومدم فقط تحسینت کنم که انقدر حوصله داری و قشنگ با جزئیات و به زبان ساده این مراحل پیچیده رو برای دیگران بازگو میکنی تا استفاده کنن ما این مراحل رو کم و بیش قبلا پشت سر گذاشتیم ولی حتی حوصلم نمیومد دوباره به اون پیچیدگیها فکر کنم! البته الان خوندن این پستها برام یادآوری خوب و معناداری بود

سلام عزیزم،
مرسی، لطف داری.
ئه، مگه شما تو آلمان خونه خریدین؟ اگه خریدین، خب شما بیاین ما رو آگاه کنین که تو چاه نیفتیم ؛-).
امیدوارم زندگیتون همیشه به خوبی و سلامتی بگذره :).

دختری بنام اُمید! پنج‌شنبه 3 شهریور 1401 ساعت 22:51

مراحلش چقدر پیچیده است!
خوبه اجازه میدن داخلش رو به دلخواه خودتون بسازید، چون گفتید خودشون میگن چی باید بسازی، داشتم فکر میکردم خب پس خرید خود خونه خیلی بهتره

آره، خیلی هم طول می کشه!
میدونی، اسمشه که به دلخواه خودته ولی بعد در نهایت می بینی خودشون بهترین طراحی رو کرده ان و هر چیزیو بخوای بذاری جای دیگه، یه مشکلی داره .
خونه ی خوب و نوساز اگه پیدا کردی، آره، خیلی بهتره که بخری. ولی خب اینجا (یا حداقل تو محدوده ی ما) کم پیدا میشه واقعا.

AE پنج‌شنبه 3 شهریور 1401 ساعت 18:22

من نمی‌دونم الان من خیلی کم‌تحمل‌ام یا واقعا این گرایش تو آلمان وجود داره همه‌چیز تا حد ممکن پیچیده باشه
البته خوب خوبی‌های خودش رو هم داره‌ها، مثلا اینکه کمتر سوءاستفاده بشه ولی به نظرم همیشه باید یه توازنی بین این دوتا باشه و تازه اینکه متاسفانه بازم تو این همه سختی و پیچیدگی هستن افرادی که بتونن سوءاستفاده کنن. یه بار یه مستندی می‌گفت آلمان بعد از قبرس تبدیل شده به بهشت پو‌ل‌شویی از طریق خرید خونه و زمین. با این همه پیچیدگی برای ثبت و نحوه انتقال پول و مالیات و موارد پیش‌رو که هنوز درسمون بهش نرسیده من واقعا نمی‌دونم اینا چطوری حوصله‌اشون می‌کشه تو آلمان با خرید خونه پول‌شویی کنن

+ اتفاقا اولین نامه‌ای که بعد از ملده اول من تو آلمان اومد ( اونم شاید فقط بعد دو روز از ملده کردنم:))) ) نامه سازمان مالیات و زد دی اف بودن

من الان برای اینکه اکثر خواننده ها واقعا به دردشون نمی خوره این چیزا و یه سری کلمه هاشو اصلا فارسیشو بلد نیستم چون هیچ وقت بهش برنخورده ام، سعی کردم به ساده ترین حالت ممکن توضیح بدم و خیلی چیزاشو نگفتم. نمی دونم برای ما خیلی پیچیده به نظر می رسید قضیه یا واقعا پیچیده است. شایدم برای آلمانی ها این حجم از پیچیدگی، تازه زیاد نباشه در مقایسه با پیچیدگی هایی که توی سایر اداره هاشون دارن .

آره. این پول زد دی افم خیلی زوره واقعا. قدیما اجباری نبود. ولی تقریبا همون اوایلی که ما اومدیم اجباری شد از شانس ما :/!

زری.. چهارشنبه 2 شهریور 1401 ساعت 23:35

جالبه تو ایران اگر مفاصاحساب اداره مالیات و فک رهن(تصفیه وام سابق) و مفاصا عوارض شهرداری نباشه دفترخونه اجازه ی تنظیم سند نداره.
برای شما میگه بیا سند را بزن، بعد فروشنده بره این کارها را انجام بده. خب اگر فروشنده پشت گوش انداخت تکلیف چیه؟
هزینه ی ساخت خونه شما، تقریبا چند درصد از هزینه خرید خونه تون میشه؟ میخوام نسبت هزینه ها را بدونم که مثلا برای زمین پونصدهزارتایی چقدر باید هزینه ساخت درنظر گرفت.
انشاالله به خوشی و‌سلامتی بسازید

دقیق نمیدونم چطوریه ولی مطمئنا برای اونم هی نامه میره و بهش ددلاین میدن که کارا رو انجام بده.
هزینه ی خونه خب کاملا بستگی به این داره که چی بسازی ولی مثلا برای یه خونه ی ۱۲۰ ۱۳۰ متری قرینه ای (که هزینه اش کمتر از یه خونه ی تکیه) دیگه باید روی ۴۵۰ تا اینا حساب کنی "حداقل".

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد