وام خونه


امروز رفتم بانک و مشاوره گرفتم در مورد وام گرفتن برای خونه. گفتم اینجا هم اطلاعاتمو به اشتراک بذارم، شاید به درد کسی خورد. پیشاپیش ببخشید اگر به درد اکثرتون نمی خوره و ببخشید که تیکه تیکه اس چیزایی که می نویسم، من سعی می کنم نکته هاشو بگم دیگه.

برای اینکه وام بگیریم، من یه بار ایمیل زدم و درخواست نوبت کردم که مشاوره ی حضوری بگیرم. بعد یه ایمیل فرستادن با شونصد تا فرم که پر کنین و شونصد تا مدرک که بفرستین. وقتی همه ی اونا رو آماده کردیم و فرستادیم، ایمیل زدن و نوبت دادن.

از جمله چیزای مهمی که باید توی فرمه پر می کردین/ مدارکی که باید می فرستادین اینا بودن:

- مبلغ حقوق سالانه تون توی امسال، پارسال و سال قبل ترش (برای تمام کسایی که می خوان وام رو بگیرن. توضیح اینکه وام رو میشه یه نفره گرفت یا دو نفره وقتی هر دو نفر کار می کنن.).

- پول هایی که هر ماه باید بدین، مثل اجاره خونه، وام هایی که دارین

- درصد وام هایی که الان دارین (و فکر کنم مبلغشون)

- مبلغی که به عنوان سرمایه ی شخصی توی حسابتون دارین (منظور سرمایه ایه که حاضرین برای خونه هزینه کنین، یعنی اگر مثلا 100 هزار یورو توی حسابتونه، اما به هر دلیلی دلتون نمی خواد بیشتر از 50 هزار تاشو بدین برای خونه، باید توی فرم بنویسین 50 هزار یورو)

- سه تا فیش حقوقی آخر برای هر فرد

- Lohsteuerbescheinigung برای هر دو نفر، برای هر سه سالی که قبل تر گفتم. برای اونایی که نمی دونن این مدرکه چیه، آخر سال، توی هر شرکتی که کار کنین، این برگه رو بهتون میدن که نشون میده که شما در کل سال چقدر حقوق گرفتین. در واقع، خلاصه ی کل مبلغ هایی هست که دریافت کردین و مالیات ها و بیمه هایی که پرداخت کردین و ...

- آخرین Steuerbescheid ی که دارین، برای اونایی که نمی دونن، شما توی آلمان وقتی کارمند باشین، وظیفه دارین برای هر سال اظهارنامه ی مالیاتی پر کنین. حالا ممکنه شما یه سال انجام ندین و سه چهار سال یه بار انجام بدین و هر بار برای سه چهار سال، اشکالی نداره، اما مهم اینه که حتما حتما برای هر سال این اظهارنامه ها رو پر کنین. بعد از اینکه اظهارنامه ها رو پر کردین و فرستادین، براتون یه Steuerbescheid میاد که نشون میده که شما چقدر مالیات داده این و چقدرش رو می تونین پس بگیرین/چقدر باید هنوز اضافه تر بدین.

یکی دیگه از فرم هایی که باید براشون پر می کردیم این بود که بهشون اجازه بدیم که از بانک ما استعلام کنن که شرایطمون چطوریه.

بعد از اینکه ما این مدارک رو پر کردیم و آماده کردیم و براشون فرستادیم، بهمون نوبت مشاوره ی حضوری دادن.

از اینجا به بعد چیزاییه که از مشاوره ی حضوریم یاد گرفتم:

- حقوق خالص دریافتی دو نفرتون جمع زده میشه به عنوان درآمد کل خانواده. البته؛ چیزای دیگه رو هم حساب می کنن ها. یعنی برای ما حتی یارانه ی بچه رو هم حساب کرد! از این حقوق، هر چی که باشه - مستقل از اینکه چقدر باشه- نصفش رو در نظر می گیرن برای هزینه های زندگی. بقیه اش میشه اون حداکثر مبلغی که شما می تونین باهاش وام بدین. یعنی مثلا اگر شما دو نفر، جمعا حقوق خالص دریافتیتون 5000 یورو باشه، شما حداکثر می تونین وامی بگیرین که مبلغ ماهیانه اش 2500 تا باشه.

- اگر خونه ای که می خواین بخرین، قیمتش بیشتر از 400 هزار یورو باشه، باید برای بانک - یا حداقل این بانکی که من رفتم- برگه ی ارزیابی کارشناس رو ببرین. اما چه کارشناسی؟ کارشناس معتبر مورد تایید. یعنی چی؟ فرض کنید یه نفر یه آگهی زده که یه خونه داره که می فروشه به 500 هزار یورو، شما آگهیش رو می بینین و خوشتون میاد. ولی چون سر در نمیارین، میخواین یکیو با خودتون ببرین که بگه این خونه این قدر می ارزه یا نه. واسه این کار، شما می تونین یه آدم مشاور املاکی رو که توی بازار هست با خودتون ببرین و اون می تونه بهتون بگه که هزینه بکنین واسه این خونه این قدر یا نه. این مدل آدما حدود 100 تا 200 یورو می گیرن و میان ارزیابی می کنن ملکی که مد نظر شماست. اما نمی تونن بهتون مدرک قانونی ای بودن که شما به بانک یا دادگاه یا هر جایی ارائه کنین. اون مدل کارشناس هایی که میان ریز به ریز تمام نکات رو یادداشت می کنن و اندازه گیری می کنن و مصالح مورد استفاده ی خونه رو دقیق بررسی می کنن، بین 1000 تا 2000 یورو می گیرن. برای اینکه بتونین وامی بالاتر از 400 هزار یورو بگیرین، باید مدارک تایید شده ی همچین شخصی رو داشته باشین برای خونه ی مد نظرتون. یعنی یه همچین شخصی باید بگه که این خونه 400 هزارا یورو می ارزه، نه یه دلال یا مشاور املاکی.

از آقاهه پرسیدم آیا ممکنه من بخوام خونه ای رو با مبلغی بخرم و بانک بگه به نظر ما این قدر نمی ارزه؟ گفت به طور معمول اتفاق نمیفته اما گاهی پیش میاد، بله. مثلا یکی اومده بود یه خونه ای رو می خواست بخره 3 میلیون یورو، ولی از نظر ما اون خونه 1.5 میلیون یورو بیشتر نمی ارزید! اختلاف این قدر زیاد بود. خب توی این حالت ما اون قدر وام نمی دیم به طرف. اما زیاد این اتفاق نمیفته.

- علاوه بر هزینه ی خود خونه، همیشه حدود 8-10 درصد هزینه های جانبی وجود داره، هزینه هایی که بهش می گن Nebenkosten (ترجمه ی این کلمه دقیقا میشه هزینه های جانبی)، مثل هزینه ی ثبت سند و پول مشاور املاکی و این چیزا. آقاهه گفت این هزینه رو باید خودتون داشته باشید (ظاهرا بعضی از بانک ها برای این هزینه ها هم باز وام میدن، اما این بانک حداقل نمی داد). چرا؟ چون شما وقتی می گین وام بده برای خونه، ما میدیم، خونه یه مکان و جای مشخص داره و ما دقیقا داریم معامله می کنیم و می دونیم که پول رو بابت چی داریم میدیم. اما این هزینه های جانبی، به ازاشون شیء مشخص مورد معامله ای نمی تونه وجود داشته باشه.

- وام ها معمولا طوری طراحی میشن که تو سی سال تموم بشن، اما بالقوه میشه حتی وقتی آدم بازنشسته میشه هم هنوز ادامه داشته باشه وامش. اما خب گفت براتون مشاوره میذاریم و براتون شفاف سازی می کنیم که مطمئن بشین که می تونین مبلغ رو حتی توی زمان بازنشستگیتون که حقوقتون کمتره پرداخت کنین.

- وام ها درصداشون ده سال ده سال تعیین میشن معمولا. یعنی شما اول یه وامی رو با یه درصدی قبول می کنین. ده سال پرداخت می کنین. بعد از ده سال، دوباره نوبت میده بانک بهتون که برین با همدیگه صحبت کنین و به یه توافقی برسین برای درصد وامتون. خب کمتر که معمولا نمیشه، اما به هر حال مثلا ممکنه شما بگین من الان می تونم مبلغ بیشتری رو ماهانه پرداخت کنم و می خوام یه کمی واممو تغییر بدم.

- یکی از پیش فرض های وام گرفتن -حداقل با این بانک- اینه که بیمه ی عمر داشته باشین که اگه مردین، این طوری نشه که همسرتون نتونه به تنهایی از پس وام بربیاد.

- داشتن بیمه برای خود وام ضروری نیست، اما اگر بخواین می تونین وامتونو بیمه کنین که مثلا اگر بیکار شدین، مشکلی پیش نیاد. برای دونستن مبلغ دقیق پرداخت ماهیانه ی بیمه ی وام، باید مشاوره بگیرین از بخش مربوط به بیمه، ولی آقاهه گفت مثلا به این بستگی داره که چند ساله دارین کار می کنین و حقوقتون چقدره و چند ساله که دارین با کارفرمای فعلیتون کار می کنین و ... .

- درصد وام ها سه تا سطح مختلف داره: 1) شما صد در صد مبلغ رو از بانک می خواین، یعنی مثلا خونه 400 هزار یورو قیمتشه و شما هم 400 هزار یورو وام می خواین 2) شما 80 درصد مبلغ خونه رو وام می خواین، 3 ) شما 60 درصد مبلغ خونه رو وام می خواین و بقیه اش رو خودتون دارین. آقاهه گفت اگر مورد سوم بود، برین apothekerbank خیلی شرایطش متفاوته و براتون بهتره و گفت میشه یه مقداریشو از اونجا وام بگیرین و یه مقداریشو از اینجا و این میشه بهترین حالت براتون*. من دیگه راجع به کم و کیف ماجرا نپرسیدم توی این حالت چون ما در هر صورت، 40 درصد مبلغ رو نداریم تو جیبمون . البته؛ شما می تونین بگین من 90 درصد مبلغ رو وام می خوام ها، ولی خب از نظر سود و ایناش، فرقی با 100 درصد نداره.

- اگر قصد دارین تعمیراتی انجام بدین توی خونه، بهترین حالتش اینه که همون اول بگین. یعنی همون زمانی که کارشناس می برین، بهش بگین که ما می خوایم مثلا آشپزخونه رو یا حیاط رو یا پنجره ها رو تعمیر/عوض کنیم. و اون باید اینا رو یادداشت کنه. بعد شما موقع وام گرفتن، مثلا به جای 400 هزار تای هزینه ی خونه، 430 هزار تا وام درخواست میدین که 30 هزار تاش برای تعمیراته. شما اون 400 هزارتا رو بلافاصله دریافت می کنین که برای خونه خریدنه، ولی اون 30 هزار تا رو فقط با ارائه ی رسید می تونین بگیرین؛ یعنی شما یه نفر رو میارین که براتون مثلا پنجره ها رو عوض کنه. اون این کارو می کنه، به شما رسید میده که مثلا تا دو هفته دیگه این پولو به حساب من بریزین. شما رسیدو می برین میدین به بانک، یکی دو روز بعدش، پول توی حساب شماست یا حتی بانک خودش می تونه مستقیم اون پول رو به حساب اون بنده خدا بریزه.

- خونه ها 80 سال حداکثر عمرشون حساب میشه. یعنی اگر خونه ای ساخت 2000 باشه، از نظر بانک، هنوز شصت سال دیگه عمر می کنه. اما برای یه خونه ی ساخت 1940، شما نمی تونین برین درخواست یه وام سی ساله بکنین.

--

دیگه فعلا بیشتر از این چیزی یادم نمیاد که بگم. اگه سوالی دارین بپرسین، شاید چیزای بیشتری پرسیده باشم اون موقع که الان یادم نباشه.

--

* اتفاقا مامان و بابای شایان دقیقا همین طوری وام گرفته بودن و اون زمان به ما گفتن که ما یه مقداریشو از آپوتکابانک گرفتیم و یه مقداریشو از VR بانک. فقط اینکه اونا خونه شون نزدیک 750 هزار یورو قیمتش بود. الان می فهمم چرا انقدر اصرار دارن ما هم خونه بگیریم. فکر کنم فکر می کنن ما هم مثل خودشون پولداریم. آخه 40 درصد 750 هزار تا میشه 300 هزار یورو. ما اگه 300 هزار یورو تو جیبمون داشتیم که می رفتیم خونه می خریدیم باهاش، دیگه وام نمی گرفتیم .

حالا شاید اونام 300 تا نداشتن توی جیبشون - هر چند که عجیب هم نیست اگر داشته باشن- ولی خب مطمئنا اندازه ی ما هم اندک نبوده پول توی جیبشون که رفته ان از اون بانکه وام گرفته ان.


نظرات 15 + ارسال نظر
غزل سپید سه‌شنبه 4 خرداد 1400 ساعت 16:50

معمولی جان من قبلا همه اینا رو خوندم. الان با لپ تاپ هستم و کامنت میذارم...
مرسی که اینقدر دقیق میگی. به درد ما نمیخوره ولی حداقل آدم با شرایط یک کشور دیگه آشنا میشه. برای من شبیه نگاه کردن یک مستنده

خواهش می کنم عزیزم .
شایدم یه روزی به دردت خورد، خدا رو چه دیدی؟ .

شیوا چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 ساعت 06:57

سلام دختر معمولی جان.
من از یکی از دوستان آلمانی شنیدم که اگه از این بانک وام خونه بگیری قیمت کل وام رو تا هر چند سال که بخوای برات حساب میکنن و دقیق میگن ولی مثلا اشپارکاسه میگه تا 10 سال این مقدار باید وام رو پس بدی و 10 سال دیگه دوباره طبق شرایط حساب می کنیم بنظرم برا کسی میخواد قیمت دقیق رو بدونه این روش بد نباشه. اسم بانک هم Bausparkasse Schwäbisch
Bausparkasse der Volksbanken
هست.

سلام عزیزم،
ممنونم. اتفاقا همین دیروز داشتیم با همسر راجع به این موضوع صحبت میکردیم. تو بانک های دیگه هم میتونی بگی ده سالی نمیخوام و با یه نرخ ثابت سود کل وام رو برای کل مدتش بگیری. ولی باید اون شم اقتصادی رو داشته باشی که میصرفه یا نه. مثلا فرض کن اشپارکاسه الان میگه ۲.۵ درصد، بعد از ده سال میگه ۳ درصد یا ۳.۵ درصد. ولی این آپشنم بهت میده که از اول برای سی سال با ۲.۹ درصد بپردازی. حالا اگه شما بتونی حدس بزنی سود ده سال بعد قراره چقدر باشه، میتونی این ریسکو بکنی و اون آپشن سود ثابت رو ورداری. ولی باید بلد باشی دیگه.

AE شنبه 25 اردیبهشت 1400 ساعت 11:25

بسیار عالی :)

خیلی ممنون از جواب تون

خواهش میکنم :).
ان شاالله شمام هر جا دوست داشتین، یه خونه بخرین :) ولی اون جایی که شما هستین واقعا گرونه، برین یه جای ارزون تر :D.

AE شنبه 25 اردیبهشت 1400 ساعت 03:25

سلام!
من یه چند تا سوال برام ایجاد شد الان :)
اینکه کل قیمت خونه رو میشه وام گرفت و قسط هاش رو تا بازنشستگی داد خیلی به نظرم باحاله واقعا ، ولی سن بازنشستگی چقدره تو آلمان؟
من ۶۵ سال رو گرفتم سن بازنشستگی، خوشبینانه ترین حالت درآمد خالص هم گرفتم ۲۴۰۰ تا ، یعنی با ماهی ۱۲۰۰ یه چیزی حدود ۵۸۸ تا میشه وام گرفت! با این تو شهر ما میشه ولی فقط یه آپارتمان ۶۰ متری خرید :| البته منطقه ای که من دیدم از منطقه های لوکس شهر محسوب میشه!
شما از کدوم سایت ها قیمت خونه / ویلا رو چک می‌کنید؟
تو این سایتی که من دیدم یه سری آپارتمان های ۶۰ متری دیگه هم هست که چسبیده به اس بانه، منطقه اشم خیلی/بسیارزیاد خوبه ، اونا بالای یک میلیون و دویست بود :))))) من واقعا دوست دارم برم یه بار از یکی شون بپرسم راز موفقیت شون چیه تونستن اونجا خونه بگیرن ، مگر اینکه اجاره کرده باشن که البته اونم پرداختش کار هر کسی نیست
+ این رو تصادفا میدونید اگر یکی شهروند آلمان باشه ولی ساکن آلمان نباشه بازم باید به دولت آلمان مالیات بده؟ و احیانا میشه برای خرید خونه تو خارج آلمان هم وام گرفت یا این فقط برای خرید خونه داخل خود آلمانه؟ :) چون رو کارت ملی ها به جای آدرس میشه نوشت فاقد محل اقامت در آلمان ، نمیدونم مزیتی داره که دیگه تو آلمان ملده نباشی بعد از مهاجرت یا چون واقعا خونه ندارن اینطوری مینویسن پشت کارت!

من برام واقعا برام سوال شده قدیما چطوری چندتا خونه میگرفتن ؟ :) اون موقع خیلی خونه ارزون بوده یا راز نهانی داشتن که من هنوز بهش پی نبردم ؟ من هر طور حساب میکنم هیچ چشم اندازی برای خرید خونه نمیتونم داشته باشم :)))))

و من نمیفهمم چرا خیلی از جوون های آلمانی علاقه ای به خونه خریدن ندارن ؛ من یکبار یکی از همکارهایی که چند ده برابر درآمد ساعتی الان من درآمد داره داشت برام درد و دل میکرد که الان یک هفته است به خاطر تداخل شیفت هاش نتونسته همسرشو ببینه ( همسرش هم از شغل های بسیار پردرآمد رو داره و چون ثبت رسمی هم نکردن فکر کنم مالیات هم نباید زیاد بدن، نمیدونم قوانین مالیاتی وقتی فقط باهم زندگی میکنن بدون ثبت تو شهرداری چطوریه ) و شاکی بود که اینهمه کار میکنن و فقط ۸۵۰ تا کرایه خونه باید بدن ، همونجا دوست داشتم بپرسم خب چرا خونه نمیخرید ولی گفتم شاید مودبانه نباشه فقط گوش دادم به حرفاش ولی الان نمیفهمم واقعا اگه میشه ۴۰۰ تا بیشتر داد و به جاش تو پیری از خودت خونه داشته باشی چرا این کار رو نمیکنن

علیک سلام،
سن بازنشستگی ۶۷ ساله.
من نفهمیدم چرا درآمد خالص رو گرفتین ۲۴۰۰ تا! میتونه خیلی بیشتر باشه. میتونن دو نفر کار کنن و حداقل ۵ ۶ هزارتا درآمد خالصشون باشه.
جایی که شما هستطن مطمئنا از جاهای خیلی گرون آلمانه. همه جا این جوری نیست.
تو سایت immobilienscout24 شهرهای مختلفو امتحان کنین تا متوجه بشین چی میگم. ما توی یکی از شهرهایی که بودیم میشد با ۶۰۰ تا یه خونه ۲۰ ۳۰ متری اجاره کرد تو محله ی متوسط رو به پایین، تو یه شهر دیگه ای که بودیم، میشد با همون پول یه خونه ی ۵۰ ۶۰ تری گرفت تو جای خوب. همین طور که اجاره ها دو سه برابر فرقشه، خرید خونه هم دو سه برابر فرقشه، حتی شاید بیشتر.
میشه برای خونه تو خارج هم وام گرفت ولی شرایطش متفاوته ولی فکر کنم اگه abmelden کرده باشین، دیگه نشه و فکر کم اگه abmelden کنین دیگه مالیات هم نمیدین به دولت آلمان.
ازدواج باعث میشه طرف کمتر مالیات بده، اونی که ازدواجشو ثبت نمیکنه، بیشتر باید مالیات بده.
من نمیدونم چقدر از آدما تو آلمان دوس ندارن خونه بخرن و چرا، بخشیش به خاطر فرهنگسونه. دیدین که برای اینا اصلا مسئله ای نیست که یه اتاق توی یه خونه اجاره کنن، حتی وقتی که کارمندن و حقوقشون خوبه، یعنی اصراری ندارن وقتی خوب پول درمیارن هم یه آپارتمان کامل اجاره کنن. ولی به هر حال، قیمت خونه واقعا داره خیلی میره بالا، شیبش زیاد شده. هر کی میخواد بخره، باید زودتر به فکر بیفته.
در کل، یه خوبی آلمان اینه که اجاره ها زیاد نمیشه دیگه. یعنی الان شما یه قرارداد ببندی با ماهی ۱۰۰۰ یورو، ده سال بعدم داری همینو میدی، مگر اینکه طرف کلا نوسازی اساسی انجام بده یا توی قراردادش یه درصد افزایشی ذکر کرده باشه که معمولا نمیکنن. خب تو این حالت، شما سی سال دیگه هم تقریبا داری همون اجاره رو میدی. واسه همین، اگر واقعا بخوای توی یه خونه بمونی، مشکلی نیس ولی خب همیشه هم این احتمال وجود داره که صاحبخونه بگه بلند شین دیگه.
اینکه قدیم چطور بوده رو من نمیدونم ولی مثلا همین خونه های ما رو اینجا فرانتس میگفت مال سه تا کشاورز بوده و اصلا زمین های کشاورزی بوده قدیم. دیگه تغییر کاربری داده و مسکونی شده و طرف حالا یا فروخته یا خودش خونه ساخته، الان کلی خونه اینجاس. همین صاحبخونه ی ما و خواهرش که میشه صاحبخونه ی فرانتس اینا چند تا خونه ی دیگه هم همین دور و بر دارن.

tr جمعه 24 اردیبهشت 1400 ساعت 16:54

سلام

راستی حق بیمه چند درصد از حقوق در ماهه ؟

مثلا کسی که دوهزاروپانصد تا حقوق میگیره یا پنج هزار تا چند یورو در ماه حق بیمه میدن

سلام،
۱۴.۶ درصد.

tr جمعه 24 اردیبهشت 1400 ساعت 16:51

سلام
دزدی آشکار و راهزنی

بعد از شصت و هفت سالت که شد نهایتا بیست سال زنده ای

شرکت بیمه کأنه دزدان دریایی بعد از اینکه نزدیک پنجاه سال حق
بیمه دادی میاد واسه بیست سال نصف حقوقت رو بهت میده

بعدش شما واسه چهارتا ویزیت و این چیزای رایگان خوشحالید

مثل مردمی چهل و پنج تومن بهشون دادند و ده برابر از اون جیبشون برداشتند ولی واسه اون چهل و پنج تومن بشکن میزنن

حالا هی مردم ایران بیان بگن اروپا خوبه و اله و بله و جیمبله

البته ناگفته نمونه که بیمه تکمیلی بازنشستگان در ایران فوق العاده ست

ما که پدر و مادر پیر به شدت بیمارستان لازم داریم با تمام وجود اینو احساس میکنیم

چون ماهی سی تومن برای هر نفر کم میکنن ولی واسه ما که هزار برابر تو مراکز خصوصی به صرفه شده

واقعا هزار برابر چون حساب کتاب کردیم میگم

سلام،
چه دزدی، چه غیر دزدی، سیستم الان اینه و ما نمیتونیم تغییرش بدیم. من چه بخوام، چه نخوام، این پول از حقوقم کم میشه، اگه تو پیریم برم یه کشور دیگه، خودمو از خدمات اینجا محروم کرده ام و دوباره اون هزینه ها رو باید از جیبم پرداخت کنم. دیگه این انتخاب آدماس که چی براشون مهم تر باشه و کجا زندگی کنن. من فقط شرایطی که وجود داره رو توضیح دادم، نگفتم حتما این خوبه یا اون خوبه‌. گفتم آدما به این چیزا فکر میکنن وقتی میخوان برگردن تو پیریشون.
کلا فکر میکنم قبلا چندین بار توی وبلاگم گفته ام، آلمان یه کشور سوسیاله. از پولدارا پول می گیره و میده به کم درآمدا. همین ویزیتایی که برای ما رایگانه، برای دانشجوها و بی درآمدها هم رایگانه، در حالی که کسی که بیشتر پول داره، چندین برابر بیشتر از اون دانشجو یا آدم بی درآمد داره پول میده واسش. یعنی شمایی که پولدارتری، در ازای خدمات یکسان، پول بیشتری باید بدی. اگر این سیستم برات پذیرفته نباشه، آلمان اساسا کشور مناسبی برای زندگیت نیست. اونایی که آلمانو برای زندگی انتخاب میکنن، این سیستم براشون باید اکی باشه، وگرنه خیلی اذیت میشن.
اینکه توی ایران شرایط شما خیلی خوبه و خیلی راضی این خیلی خوبه. واقعا خوشحالم از این بابت و امیدوارم یه روزی برسه که همه ی مردم از همه ی خدماتی که توی کشورمون هست خوشحال و راضی باشن، هم پولدارا، هم بی پولا.

tr چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 ساعت 15:57

سلام
نظر شما در این مورد چیه ؟؟
یک نفر آشنای دور اونجا بازنشست شده و بعد این همه سال برگشته ایران و زندگی خیلی راحتی داره (با توجه به اختلاف قیمت ارز) البته خودشم میگه با این حقوق تو اونجا یه زندگی خیلی عادی و شاید با هزار کم و کاست میشه تو پیری داشت
و خونه شم فروخته و اینجا یه ویلای سه هزار متری با کلی دار و درخت خریده و زندگی میکنه
یعنی کلا اومده ایران و با اون حقوق بازنشستگی کم اونجا هم اینجا یه زندگی راحت داره

ایرانی هایی که اونجا هستند و شما هم میگید حقوق بازنشستگی نصف میشه چرا همین کارو نمیکنن که سر پیری یه زندگی خیلی راحت رو تجربه کنن ؟؟

سلام،
اینی که نوشتین درسته و خیلی ها هم این کارو می کنن، این طوری نیست که بگین چرا ایرانی ها این کارو نمی کنن. روتینه که این کارو بکنن و اتفاقا ما هم می شناسیم کسایی رو که این کارو کرده ان. اما اکثرا این طوری هم نیستن که کلا بمونن ایران و دیگه هرکز برنگردن آلمان، معمولا در رفت و آمدن.
دلایل زیادی هم باعث میشه که خیلی ها نخوان کلا ایران بمونن.
مثلا اینکه وقتی آدم سی چهل سال یه جا زندگی می کنه، به اونجا تعلق خاطر پیدا می کنه. با اون محل جدید هم خاطره داره، بچه داره، زندگی داره، دوست داره، آشنا داره. این طوری نیس که فکر کنین دل کندن از اونجا برای یه آدم ۷۰ ساله راحته.
برعکسش، طرف دیگه تو ایران دوست و آشنایی نداره. وقتی شما تو آلمان بازنشسته شده باشین، یعنی حداقل 67 سال سن دارین. و اون زمان احتمال اینکه پدر و مادر شما در قید حیات باشن، کمه. و وقتی آدم پیوند عاطفی جدی ای نداشته باشه توی کشورش، لزوما علاقه ای هم به برگشتن نداره. در حد همون مثلا سالی یکی دو بار اومدن به نظرش کافیه و شاید ترجیح بده با همون دوستای آلمانش باشه. چون تو ایران دیگه بعد از چهل سال دوست صمیمی ای نداره، پدر و مادرش هم - که قطعا قوی ترین پیوند آدم با وطنش حساب میشن- احتمالا نیستن.
دیگه اینکه آدم بچه اش اینجاس. وقتی یه نفر پدر و مادرش نباشن، احتمالا بعد از پدر و مادرش، براش بچه هاش مهم ترین چیزن. یعنی وقتی مقایسه می کنه، بودن توی کشوری که بچه هاش هستن رو ترجیح میده به بودن توی خاک وطنش و دیدن ساختمونایی که شاید چهل سال پیش می دیده.
دیگه اینکه سیستم درمانی ایران مثل آلمان نیست. آدم توی پیری هزار و یک درد و مرض می گیره. اینجا رایگان میره دکتر، ویزیت میشه، عمل می کنه ولی خب تو ایران باید هزینه شو خودش بده.
همه ی اینایی که گفتم باعث میشه انتخاب کردن بین برگشتن به ایران و موندن توی آلمان زیاد راحت نباشه و خیلی ها مثلا چند ماه اینجان و پیش بچه هاشون، چند ماه ایرانن. کلا در رفت و آمدن. خونه خریدنم که توی ایران با توجه به قیمت ارز همون طور که خودتون گفتین اصلا سخت نیست. واسه همین خیلی ها یه خونه توی ایران می خرن. وقتی پیر شدن دیگه در رفت و آمدن. اما معمولا اینجا هم حتی اگه شده یه خونه ی کوچیکی می خرن. این طوری نیستن که هیچی نخرن، چون اکثرا می خوان اینجا هم یه پایگاهی داشته باشن، چون نمیشه چند ماه خونه ی بچه ها موند.

صبا چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 ساعت 11:35 http://gharetanhaei.blog.ir/

من تو کامنت ها دیدم گفتی قیمت تون ۴۰۰-۵۰۰ تاست.
جمعیت شهرتون هم اگر اشتباه نکنم ۴۰ هزار تا اینا بود! درسته؟
بعد خونه تون میشه ۴۰ سال ساخت تقریبا.

نتیجه گیری من از این داده ها این هست که :
ملت اینجا خودشون رو کشتند بس که گفتن قیمت مسکن تو سیدنی بالاست. ولی اگر اونی که تو میگی باشه که قیمت خونه اونجا سرسام آوره!! چه خبره به این گرونی

خونه مون مال 1987 ه، یعنی هم سن منه. یعنی منم 40 سالمه؟ احساس پیری کردم گفتی خونه مون تقریبا چهل سالشه .
من نمی دونم قیمت ها اون جا چطوریه، هر چند شنیده ام اسم سیدنی رو به عنوان یکی از شهرهای گرون دنیا. ولی خب ببین، قیمت ها اینجا هم ثابت نیست. یعنی خیلییییی شهرهای دیگه هستن که از شهر ما بزرگتر هم هستن، ولی خونه هاشون خیلی ارزون ترن.
شهر ما - اینو خودمونم همین چند وقت پیش از فرانتس شنیدیم، نمی دونستیم یکی از دلایل گرونی خونه هاش اینه- کنار یه اتوبانیه که سه تا شهرو به هم وصل می کنه، سه تا شهر بزرگ/نسبتا بزرگ کاری آلمان که محل کار هزاران کارمنده. واسه همین، اونایی که دلشون نمی خواد توی این سه تا شهر زندگی کنن ولی دارن اونجا کار می کنن، یا مثلا یکیشون توی این یکی شهر کار پیدا کرده، یکیشون توی اون یکی شهر، این شهر وسطی رو به عنوان محل زندگیشون انتخاب می کنن. در واقع، موقعیت خوبی داره شهرمون. و این یکی از دلایل گرونیشه.
ما که اون زمانی که اومده بودیم، این چیزا اصلا برامون معیار نبود و اصلا حتی قصد اینم نداشتیم که توی این شهر خونه بگیریم، برای اجاره هم داشتیم توی یه شهر دیگه می گشتیم، نمی دونم چی شد از اینجا سر در آوردیم، ولی خب الان از این شهر خوشمون اومده و دلمون نمی خواد بریم ازش.

ستاره سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1400 ساعت 22:27

آلمان متاسفانه چند سال اخیر قیمت مسکن خیلی بالا رفته ، اگه بتونین زمین پیدا کنین و خودتون بسازین براتون ارزون‌تر در میاد ، مخصوصا که اینجا خیلی از خونه ها خیلی قدیمیه و هزینه های تعمیر بسیار بالا ، یه چیزی که اینجا واسه من عجیب بود اگه خونه یا ملک داشته باشی و بیکار بشی و نیازمند کمکهای دولت ، اول باید خونه ت رو بفروشی و خرج کنی ، به علاوه مالیات بابت زمین باید هر سال به شهرداری بدی ، واسه همین خیلیاشون دربند خریدن خونه نیستن ، برعکس ما ایرانی ها که اول باید خونه بخریم ، امیدوارم خونه خوبی پیدا کنین ، فک کنم کم کم قیمت خونه پایین بیاد بخاطر کرونا و هوم افیس ، ترندش تو خیلی از کشورها شروع شده ، امیدوارم زودتر به المان هم برسه .

زمین توی کل شهرمون میزنم، تو سایتا هیچی نمیاره، یعنی مستقل از قیمتش، اصلا کلا رمین خالی نیس.
اگه خودمون بسازیم ارزون تر در میاد، کاملا موافقم، ولی خب آدم باید اهلشم باشه دیگه یا یه کمی سر در بیاره. چون آدم واقعا که خودش نمی سازه، میده به شرکت ها. اونا هم مثلا هی بهت میگن ۵۰ هزار تا بیشتر بده تا از فلان مصالح استفاده کنیم، ما فلان کارو توصیه میکنیم ولی سی تا بیشتر میشه قیمتش. آدم وقتی بلد نباشه، نمی تونه تو این جور مواقع درست تصمیم بگیره. وگرنه ما هم به خرید زمین و ساختش فکر کردیم ولی بعد دیدیم واقعا به درد ما نمیخوره.
من خیلی در جریان بیکاری و خرید ملک نیستم ولی فکر کنم اون حالتی که شما میگین Arbeitslosgeld 2 باشه که خب معقوله خداییش چون شما یه خونه ای گرفتی مثلا قسطش ۱۵۰۰ تاس، بعد دوس داری دولت از مالیات آدمایی که دارن کار میکنن پول بگیره، بده به شما که شما توی یه خونه ی ویلایی خوب زندگی کنی و قسط وامت و سودش و حتی خرج زندگیتو دولت بده. خب گناه دارن مردمی که دارن مالیات میدن. من نمیدونم بهترین راهکار چیه ولی میتونم درک کنم که چرا همچین قانونی گذاشته ان. اما واقعا نمیدونم تو حالت arbeitslosgeld 1چه اتفاقی میفته اگه طرف وام داشته باشه.
مالیات خونه و ماشین و همه چی تو آلمان هس، کلا آلمانی ها زیاد دوس دارن مالیات بگیرن :D.
خونه تا جایی که میدونم، قیمتش پایین نیومده، فقط سرعت رشدش کم شده. یعنی؛ هیچ خونه ای قیمت امسالش از پارسالش کمتر نیس.
و یه چیز دیگه هم که من شنیدم اینه که اتفاقا به خاطر هوم آفیس و کرونا، تقاضا واسه خونه های ویلایی بیشتر شده. چون مردم می بینن قراره از خونه کار کنن، میگن لااقل بریم یه کمی از مرکز شهر/شهرای بزرگ دور بشیم ولی تو خونه ی حیاط دار زندگی کنیم. دیگه نمیدونم حالا چقدر این مسئله رو بازار تاثیر داشته واقعا.
مرسی از دعای خوبت :-*. ان شاالله زود پیدا میکنیم، میام می نویسم براتون :).

سها سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1400 ساعت 14:02

سلام معمولی جان.اصلا نیازه اونجا خونه بخرید؟قیمت خونه ها هم که زیاد بالا نمیره آخه

سلام عزیزم،
خب ممکنه شما توی یه خونه بشینی و بعد از 25 سال، صاحبخونه بگه پا شو، خودم می خوام بشینم. اون وقت سر پیری باید بلند بشی و دنبال خونه بگردی. با بازنشستگی هم که حقوق آدم از نصف هم کمتر میشه. دیگه ممکنه نتونه اون قدری اجاره بده که قبل از بازنشستگیش می داد.

سارا سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1400 ساعت 03:05

سلام معمولی جان
تو انگلند فکر کنم هر دو سال یکبار باید بری بانک که وام رو یا با همون بانکی که گرفتتی تجدید کنی یا یه بانک دیگه پیدا کنی چون بعد از دو سال اگه تغییری ندی سود بیشتری باید بدی نمیدانم تونستم خوب توضیح بدم یا نه؟

سلام عزیزم،
مرسی بابت اطلاعاتت :). دو سالی خیلی زوده دیگه. اینجا فکر نکنم بشه بانکو عوض کرد. نمیدونم.

ریحانه سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1400 ساعت 01:37 http://transportation-postdoc.blogfa.com/

امیدوارم زودتر و به بهترین روش خونه خودتون را بخرین. اگر جایی رفتین خونه ببینین یا از تو اینترنت یه خونه خشگل پیدا کردی، عکسش را بزار ما هم کیف کنیم

مرسی، ان شاالله :).
حالا پیدا بشه، حتما میام میذارم براتون :).

tr دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 ساعت 23:07

سلام

اونجا حدود متراژ خانه های ویلایی که تو کارتون ها و فیلم های دوران کودکی میدیدیم چقدره (البته منظورم آدم های عادی و نه میلیاردر )و قیمتش حدودیشون هم تو شهر بزرگ و هم شهرهای کوچک چقدره ؟
با ذکر مثال توضیح دهید (بارم : نیم نمره )
ضمنا تفاوت قیمت نوساز و مثلا هشتاد سال ساخت همین خونه ها در چه حد هست ؟
با ذکر مثال توضیح دهید (بارم : نیم نمره )



فکر کنم این بار اولین کامنت مال من باشه

سلام،
خیلی متنوعه، خونه ی ما شاید کلش مثلا 200 متر باشه، زیربناش 115 متر ولی اکثر خونه هایی که تو سایتا می بینیم، متراژشون مثلا 500-700 متره با زیربنای 150-200 متر. معمولا خونه های ویلایی -حداقل تو محله ی ما- متراژشون بالاست. ما اتفاقی خونه مون حیاطش کوچیکه.
قیمتش رو واقعا نمیدونم عزیزم. بستگی به سال ساختش و خیلی چیزای دیگه داره. تو روستا و شهرهای کوچیک فکر می کنم با 100 هزار تا هم بشه پیدا کرد، ولی تو شهرهای بزرگ و خونه های نو، میشه راحت به خونه های 2 3 میلیونی فکر کرد.
بازم نمی دونم تفاوتشونو دقیق. چون نمیشه دو تا خونه پیدا کرد با شرایط دقیقا یکسانی که فقط سال ساختشون متفاوت باشه. اونایی که قدیمی ترن، توی محله ی قدیمی تر هم هستن و محله به محله هم قیمتا متفاوته. ولی مثلا خونه هایی که الان من می بینم توی شهر خودمون قراره ساخته بشن، زیر 650 تا 700 تا نیستن اکثرا. خونه هایی مثل اینی که ما الان توش می شینیم که میشن مال سال های حدود 1980-1990، قیمتشون بین 400 تا 500 تاس.
--
نخیر .

AE دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 ساعت 20:45

راستش در این زمینه من تخصص و نظری ندارم ، چون هنوز در ذهنم نمیگنجه یا علاقه ای ندارم که از خودم خونه ای داشته باشم ولی هر وقت بحث وام خونه و ماشین میشه یاد یه قسمت از برنامه های ماه عسل میفتم که نمیدونم موضوع اصلی برنامه چی بود ( ولی فک کنم ازون برنامه های سلام ایران سلام خونه هرجا برم بدبختی و فلاکت دارم جز تو خود ایران، بود ) و مهمون برنامه که یه خانم ساکن خارج از ایران بودن سخت معتقد بودن اینکه با وام کم بهره مردم میتونن خونه و ماشین بخرن از جمله مضرات زندگی در خارج از ایرانه. مردم وابسته به نظام سرمایه داری میشن.
یعنی هیچ وقت فراموش نمیکنم حرفاشو! هیچ وقت!

:)))، یادم نمیاد تو صدا و سیمامون از کشور دیگه ای تعریف کرده باشن. تا بوده، خارج همیشه بد بوده! یعنی حتی اگه شما بگی خارجی ها برنامه دارن برای زندگیشون، میان تو تلویزیون میگن اصلا برنامه داشتن خلاقیتو میکشه. ما درستیم که برنامه نداریم.

زری .. دوشنبه 20 اردیبهشت 1400 ساعت 20:22 http://maneveshteh.blog.ir

حالا اگر واقعا 300 هزار تا داشتید باز هم وام نمیگرفتید؟ بنظر میرسه بد نیست؟ چرا باید از گرفتن وام خودداری کرد؟ میدونی من بودم چکار میکردم دویست هزار تا از اون سیصد هزار تا را میفرستادم تهران خرید میکردم که سرمایه گذاری باشه، بقیه اش هم اون هم ور با وام خونه میگرفتم

نه واقعا، شاید در همون حد صد هزار تا می گرفتیم، ولی بعید می دونم می خواستیم روی سیصدتامون مثلا 700 تای دیگه هم بذاریم و خونه ی یه میلیونی بخریم.
من کلا علاقه ای به وام ندارم.
، اونایی هم که سیصدهزار تا دارن توی جیبشون، مطمئن باشین که یه جایی سرمایه گذاری کرده ان که دارن، وگرنه این پولی نیست که شما بتونین با پس انداز ماهانه از حقوقتون جور کنین در عرض چند سال.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد