تمدید پاسپورت


همون طور که گفتم، چون یه سری پست ها تو آرشیو وبلاگ قبلی قابل دسترسی نیستن، قرار شد که دوباره مباحثی که فکر می کنین مهمه رو با هم مرور کنیم. ببخشید اگر اطلاعاتی که میدم برای خیلی هاتون تکراریه.

--

اگر پاسپورتمون تو آلمان تموم شد باید چیکار کنیم؟

میرین کنسولگری یا سفارت ایران تو آلمان و درخواست تمدید پاسپورت می کنین.

کدوم کنسولگری؟

کنسولگری حوزه ی خودتون. تو سایت سفارت ایران تو آلمان که نگاه کنین، نوشته چه شهرهایی مربوط به چه حوزه ای هستن. اگر میخواین به حوزه ی دیگه ای برین، قبلش حتما زنگ بزنین و بپرسین که آیا این کارو برای شما که ساکن فلان شهر هستین انجام میدن یا خیر.

دقت کنین که اگر پرونده ی دانشجویی باز کردین، فقط و فقط همون کنسولگری به شما خدمات میده. به عبارتی، هم زمان دو تا کنسولگری بهتون خدمات نمیدن. اگر شهرتونو عوض کردین و حوزه تون عوض میشه، لازمه یه بار برین حضوری درخواست انتقال پرونده کنین تا پرونده تون به شهر جدید منتقل بشه. حتی اگر پرونده تونو انتقال هم بدین، مادامی که پرونده نیومده باشه، حوزه ی جدید بهتون خدمات نمیده. یعنی پرونده ام تو راهه، هیچ کمکی بهتون نمیکنه. ضمنا انتقال پرونده هم یه مدتی طول می کشه. پس کاراتونو نذارین برای لحظه ی آخر که براتون دردسر میشه.

شرایط تمدید پاسپورت چیه؟

باید حداکثر شیش ماه از تاریخ پاسپورتتون مونده باشه. اگر شیش ماه و یک روز مونده باشه، تمدید نمی کنن، مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشین.

شرایط خاص یعنی چی؟

مثلا من خودم می خواستم برای کنفرانس برم آمریکا. ویزای آمریکامو زدن تو پاسپورتم. اما وقتی پاسپورتمو برام پست کردن، یه برگه لاش گذاشته بودن که نوشته بود، شما زمانی که به آمریکا وارد میشین، باید حداقل شیش ماه از اعتبار پاسپورتتون مونده باشه، در غیر این صورت اجازه ی ورود ندارین. اون زمانی که من قرار بود برم، میشد یه طوری که 5 ماه و 28 روز تقریبا از پاسپورت من مونده بود. منم با همون ویزا و این حرفا، رفتم کنسولگری و گفتم شرایط من این طوریه. از اعتبار پاسپورتم حدود هفت ماه مونده ولی این جوریاس. اونا هم برام تمدید کردن.

هزینه ی تمدید پاسپورت چقدره؟

دقیقش رو تو سایت های کنسولگری و سفارت چک کنین. دو سال پیش حدود 80 یورو بود. اما برای دانشجوها مجانیه ولی به شرطها و شروطها!

شرطش اینه که محل اقامت رو باید بزنین ایران! الان دیگه فرقی نداره. اما قبلا این طوری بود که کسایی که توی پاسپورتشون زده بود محل اقامت آلمان، عوارض خروج از کشور نمی دادن ولی اونایی که زده بود ایران میدادن. به عبارتی همچین خیلی هم فرقی نمی کرد! چون شما هر بار باید عوارض میدادین، ولی بقیه نه.

اجازه ی همسر چی؟

خانوما باید به این موضوع دقت کنن که خانومای ایرانی برای خروج از کشور نیاز به اجازه ی همسر دارن. اگر محل اقامتتون رو زده باشین آلمان، نیازی به اجازه ی همسر ندارین، چون وقتی میخواین برگردین، در واقع دارین برمی گردین خونه تون و اصولا هیچ مردی نمی تونه زن رو از برگشتن به خونه اش منع کنه . ولی اگه از اون آپشن رایگان استفاده کردین و محل اقامت رو زدین ایران، حالا باید دنبال کارای اجازه ی همسرتون هم برین.

کاراش چیه؟

تو آلمان همسرتون (دقت کنین، اصلا نیازی به شما نیست، همسرتون فقط) باید برن کنسولگری، یه وکالتنامه بنویسن و بدن شما ببرین ایران. وکالتنامه قبلا که هزینه اش 7 یورو بود اگه اشتباه نکنم. بعد این وکالت رو شما باید ببرین ایران، به همراه یه سری مدرک دیگه که البته چیز خاصی نیست، مثل فتوکپی پاسپورت و خود پاسپورت و اینا، ببرین یه جایی. اینکه اونجا دقیقا کجا بود، یعنی اسم اون دفتری که این کارو انجام میده، یادم نیست. ولی یه بخشی از پلیس + 10 بود. زنگ بزنین کارتونو بگین، خودشون بهتون میگن باید کجا برین. ما می گفتیم اداره ی گذرنامه، ولی نمی دونم آخرش اون جایی که من رفتم همون اداره ی گذرنامه بود یا نه.


نکته: خانم عزیز، حتی اگر با همسرتون برین ایران و این اجازه ی همسر رو نداشته باشین، حتی اگر با همسرتون بخواین خارج بشین از ایران، اجازه ی خروج از کشور رو ندارین. یعنی باید از همون فرودگاه، به همراه همسر محترم برگردین، برین اون اجازه ی همسر رو همسرتون قانونا بهتون بدن، بعد برگردین برین فرودگاه.

--

دیگه نکته ی خاصی تو این زمینه به ذهنم نمی رسه.

اگر سوالی در همین زمینه دارین ، تو کامنت های همین پست بپرسین. اگر سوالاتون صرفا مربوط به آلمانه، نه تمدید پاسپورت، لطفا از همون "از من بپرسید" استفاده کنین.

نظرات 10 + ارسال نظر
ماریا سه‌شنبه 12 دی 1396 ساعت 07:43

ممنون از توضیحاتت. همون پانچ شدن پاسپورت سوالم بود که آیا در اون حالت بازم اعتبار داره یا نه. خوشبختانه صفحه ویزا پانچ نشده اصلا ولی من نگران بودم. بازم مرسی

خواهش می کنم.
با فرض اینکه شرایطتون مثل من باشه، اعتبار داره. وگرنه در حالت کلی، اعتبار نداره پاسپورت پانچ شده.

ماریا سه‌شنبه 12 دی 1396 ساعت 00:29

سلام دختر معمولی. یه سوال دیگه راحع به پاسپورت. گفتی که وقتی ویزای آمریکا رو برات فرستادن ویزا تو پاس بود اما چون اعتبار پاس موقع ورود به آمریکا کمتر از 6 ماه بود پاست رو عوض کردی. بعد اونوقت ویزا چی شد؟ تو همون پاس قدیمی موند؟ موقع ورود به آمریکا چکار کردی پاس قدیمی که ویزا توش بود که سوراخ شده بود؟!

سلام عزیزم
اگه پست های اون زمان منو خونده باشی، دقیق توضیح دادم (فکر کنم جون یا جولای 2015 بود، اگه پرشین بلاگ نخورده باشدش).
ویزا تو پاسپورت قدیمی خورده بود. همونی که پانچ شده بود. ولی من اجازه ی ورود داشتم، چون پاسپورت جدید هم دستم بود و این اتفاق میفته. چیز عجیبی نیست.
اما مثلا برای من مسئله ای کهبود این بود که پانچی که شده بود یه ذره از عدد 3 ی اخر کدی که اون پایین بود رو قیچی کرده بود. شاید اندازه ی یه میلیمترش یا شاید هم کمتر. تو فرودگاه بهم گیر دادن که این ویزا مخدوش شده. خود پانچ شدن مشکلی نیست، اما نباید عدد اون پایین مخدوش بشه. اما چون کاملا قابل خوندن بود از نظر دید یه انسان و صرفا از نظر ماشینی میشد اسم مخدوش رو ش گذاشت، خانومه برد به همکارش نشون داد و زنگ زد به آمریکا و پرس و جو کرد و آخرش گفت اجازه داری بری. مشکلی نیست. اما همون جا هم بهم گفت من اگه سخت می گیرم و دارم زنگ می زنم به خاطر اینه که نمی خوام یه عالمه راه بری و اونجا تو فرودگاه بهت گیر بدن و برت گردونن. می خوام اگه مشکلی هست همین جا حل بشه.
خلاصه، در نهایت منو گذاشتن برم دیگه. اما اگه مورد مشابهی داری، حتما حتما به سفارت یا کنسولگری تاکید کن که حواسشون به پانچی که می زنن باشه.

آوای درون شنبه 22 مهر 1396 ساعت 11:01

اوکی... مرسی از اطلاعات خوبی که میدی

خواهش می کنم :)

آوای درون شنبه 22 مهر 1396 ساعت 08:07

ممنون از اطلاعات خوبی که دادی...
اجازه همسر برای گرفتن و یا تمدید پاسپورت خانمها و فرزندان لازم است، بدون اون اصلا پاسپورت نمیدن. امور مربوط به پاسپورت هم در دفاتر پلیس + 10 انجام میشه، اجازه خروج از کشور هم باید در دفترخانه رسمی به صورت قانونی توسط همسر و پدر ثبت بشه. ولی وقتی پاسپورت بدهند به چیز اضافه ای نیاز نیست موقع خروج از کشور. برای اونایی که محل اقامتشون ایران است اینطوریه. حالا این مهر خروج از کشور چیه؟ متوجه نشدم یک سال و نیم است از کشور خارج نشدم، نمیدونم تغییر کرده قوانین یا نه

خب شما خودت هم دو تا گفتی دیگه. یکی اینکه همسر اجازه میده زنش بره پاسپورت بگیره. این سر جاش، بعد هم میره دفترخونه و اجازه ی خروج چند بار میده بهش. همینو، وقتی شما ایران نبوده باشین، به صورت یه وکالت میرین از کنسولگری می گیرین و بعد می برین پلیس به علاوه ی ده.
همین کافیه. اون مهرو فکر کنم برای این می گفتن که قبلاها یه مهری مثل اینکه تو پاسپورت می زدن که بدونی اجازه ی چند بار خروج داری، ولی فکر کنم الان مهری نمی زنن، فقط تو همون سیستمشون ثبت میشه.

ماریا جمعه 21 مهر 1396 ساعت 16:16

ممنونم خیلی

خواهش میکنم :)

AE جمعه 21 مهر 1396 ساعت 14:42

نشون بدی هم، نشون بودی نوشتم

اینو که بار دوم هم نفهمیده بودم :)

AE جمعه 21 مهر 1396 ساعت 14:29

چقد غلط نوشتاری داشتم :/

شرمنده، داشتم سوار قطار مترو می شدم، حواسم جمع نبود :)

ممنون از جوابتون

خواهش می کنم.
والا من رفتم دوباره هم خوندم. اون دفعه که اصلا غلطشو ندیده بودم. الانم فقط یه "یه" اضافه داشت. یعنی من دیکته ام ضعیف شده؟
(البته از کلمه ای مثل "مثه" که باب شده دیگه فاکتور گرفتم)

ماریا جمعه 21 مهر 1396 ساعت 13:27

خیلی خیلی ممنون. من میخوام پاسپورتم رو عوض کنم برای همین ازت پرسیدم و ممنون که دوباره نوشتی.
اینجوری که فهمیدم پس اگه محل اقامت رو آلمان بزنم اجازه خروج از ایران رو دارم و تو این حالت هم اجازه همسر لازم نیست. اما اگه ایران بزنم همسرم باید بیاد کنسولگری و وکالتنامه بده ببرم ایران و تایید و...
جریان این مهر خروج چیه که میگن اگه کنسولگری تو پاس جدید نزنه موقع خروج از ایران میگن ممنوع الخروجید؟
بازم ممنون

خواهش می کنم عزیزم :)
آره، کاملا درست متوجه شدی. اون مهر خروج همونه دیگه، همون اجازه ی خروج از کشوره (برای همون اجازه ی همسر و سربازی پسرا و اینا). فقط با این وجود، هم وقتی پاسپورتتو رفتی تمدید کنی بپرس، هم وقتی رفتی ایران، تو همون فرودگاه از طرف بپرس که خروج از کشورم که مشکلی نداره؟ همونی که پاسپورتتو میگیره اون اول، می بینه اگه مشکلی داشته باشه و میتونه بهت بگه.
صرفا محض اطمینان میگم که یه وقتی کسی اشتباهی کارشو انجام نداده باشه، ضررشو تو بکنی.
راستی، برای بچه هم که میدونی وضع همین طوره دیگه؟ بچه هم اجازه ی پدر میخواد اگه پاسپورتشو عوض کردی. البته اگه اینجا متولد شده باشه و پاسپورت گرفته باشه که هیچی.

ربولی حسن کور جمعه 21 مهر 1396 ساعت 11:34 http://rezasr2.blogsky.com

سلام
مطمئنم که این پست به درد خیلی ها میخوره

علیک سلام
امیدوارم این طور باشه :)

AE جمعه 21 مهر 1396 ساعت 09:15

سلام
یه سوال
وقتی تمدید پاسپورت میشه مثه ایران یه پاسپورت نو میدن و قبلی رو پانچ میکنن؟
یا فقط پاسپورت اولی رو تاریخ اعتبارش رو میبرن بالاتر؟
ازین جهت میپرسم که اگه پاسپورت رو پانچ کنن، تکلیف ویزای اقامت چیه؟ اگه یه بخوان، ویزای اقامت تو یه پاسپورت پانچ رو باید نشون بودی؟

سلام
بله، دقیقا. قبلی رو پانچ می کنن و یه نو بهتون میدن.
از اون به بعد همیشه باید هر دو پاسپورت همراهتون باشه اگه ویزاتونو لازم دارین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد